Frankrike - ett land av strejk och demonstration

Ja, som rubriken säger. Fransmännen verkar ha en väldigt stor förkärlek till allt vad strejker och demonstrationer heter, för det är i princip alltid någon form av strejk eller demonstration som är igång i det här landet...
Kanske är det något som hänger kvar sedan franska revolutionen, typ som att man då kom på att det här med revolution och sånt det är bra grejer det. (eller som våra vänner här i la france skulle ha sagt: c'est trés bien). Fast numera är folk i alla fall lite mer civiliserade och håller inte på att dödar och förstör en massa och sånt som man gjorde förr, får väl vara glad för det då. Nöja sig med att vara glad för det lilla liksom. ;)

Just nu är det strejk i nästan hela landet (igen) eftersom pensionsåldern ska höjas från 60 år till otroliga - hör och häpna... 62 år! Bortskämda? Liiite kanske.
I vilket fall så är det allt från skolor till flygplatser och tunnelbanor som har strejkat idag på grund av detta och Ella fick därför vara hemma från skolan.  Och det är ju i och för sig rätt chill, jag menar hur ofta fick man vara ledig från skolan för att det var strejk liksom? Prova med aldrig. Fast en gång så strejkade ju mat-tanterna och vi fick gå hem och äta under en vecka när jag gick i mellanstadiet. Men det var det ju inte direkt någon i min ålder som klagade på då (hemmamat vs. mannagrynspudding och saftsås, lapskojs, fiskbullar och andra 'delikatesser' från skolmatsalen. Ja vad hade ni valt?).

Men man får hoppas att jag inte kommer att råka ut för någon strejk eller liknande när jag ska flyga hem på semester nästa gång eller åka in till Paris eller så. Fast måste säga att risken är stor.. :p


Och ja, jag erkänner. Jag blev tvungen att ta hjälp av Katja med stavningen på franska. Men hur sjutton ska man kunna fatta att c'est trés bien stavas som det gör när det uttalas se tré bijen?


Kommentarer
Postat av: Brusella

Fin blogg !

Allt bra idag ? :)

2010-10-13 @ 13:24:39
URL: http://brusella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0